Nauczyciele zdobyli Sejm!

W Dniu Edukacji Narodowej ponad 150 nauczycieli, dyrektorów placówek oświatowych, rodziców, działaczy związków zawodowych i organizacji pozarządowych wzięło udział w odbywającej się w sali kolumnowej Sejmu RP całodniowej konferencji oświatowej „Polska szkoła – dekonstrukcja i fundamenty odbudowy”, którą patronatem objął wicemarszałek Sejmu RP Krzysztof Bosak, a zorganizowało Stowarzyszenie „Nauczyciele dla Wolności” we współpracy z Koalicją na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły.

List do uczestników skierował prof. Adam Waśko, doradca Prezydenta RP, Przewodniczący Rady do spraw Rodziny, Edukacji i Wychowania przy Prezydencie RP, w którym podkreślił, „że krytyczna ocena błędów  popełnionych w oświacie na przestrzeni minionych 25 lat jest konieczna”. Zaznaczył też, że chodzi również „o planowe niszczenie powszechnie akceptowanego  modelu edukacji pod pretekstem różnego rodzaju ulepszeń  i dostosowań”,  zwracając uwagę na to, że „że przyszła odbudowa polskiej szkoły nie będzie możliwa bez aktywnego udziału elit nauczycielskich. […] wszystkich ludzi uczących przy tablicy, którzy czynią to z nauczycielskiego powołania”. Jolanta Dobrzyńska, ekspert oświatowy, członek wspomnianej Rady i Bartosz Kopczyński, publicysta i analityk systemów społecznych z Towarzystwa Wiedzy Społecznej omówili szeroki kontekst obserwowanych zmian w oświacie. Dobrzyńska, diagnozując stan polskiej szkoły, oceniła ją jako szkołę post-prawdy, post-normy, post-wiedzy. Kopczyński stwierdził, że „Szkoła ma być już nie dla ludzi, lecz na odwrót – ludzie dla szkoły” i cytując dokumenty unijne dodał: „Człowiek będzie wiedział tylko to, co wyznaczy mu system, i ani słowa więcej, i tylko w tym celu, aby być użytecznym dla systemu. Umiejętności podstawowe na poziomie podstawowym”.  Wystosował też apel do opozycji: „aby zechciała się dowiedzieć, co się dzieje, i podjęła wszelkie działania, aby to powstrzymać – prawne, medialne, społeczne. Należy wywierać presję na obecną opozycję, aby zabrała głos w tej sprawie, a gdy wrócicie do władzy – aby natychmiast cofnęła to, co już wprowadzono”.

Hanna Dobrowolska, ekspert oświatowy z Ruchu Ochrony Szkoły poprowadziła panel, w którym wzięły udział nauczycielki i matki: Sylwia Kloc, Katarzyna Marek, Grażyna Lubszczyk, zwracając uwagę na zagrożenie cyfryzacją, niemożność skutecznej pracy w dużych klasach z dużą liczbą obcokrajowców niemówiących po polsku, z kilkoma dziećmi z orzeczeniami, często bez pomocy nauczyciela wspierającego. Omówione zostały skandaliczne cięcia w podstawach programowych i skutki braku prac domowych. Panelistki wyraziły też obawę przed zapowiadanym przedmiotem edukacja zdrowotna ze względu na przewidywaną seksualizację dzieci w oderwaniu od kontekstu małżeństwa i rodziny oraz bez poszanowania konstytucyjnego pierwszeństwa rodziców w wychowaniu dzieci.

Został również krytycznie oceniony projekt tzw. profilu absolwenta, który przez prezesa Stowarzyszenia Pedagogów NATAN dr. Zbigniewa Barcińskiego został określony jako antyrozwojowy, antypolski, antykatolicki, antyeuropejski, egocentryczny i antyrodzinny.  Agnieszka Marianowicz-Szczygieł z Instytutu „Ona i On” omówiła kwestę różnorodności, dyskryminacji, szacunku w kontekście LGBTQ+.

W ostatniej części konferencji dr Artur Górecki, rektor Collegium Intermarium, stwierdził, że „zmiany, które są w tej chwili wdrażane w oświacie są niebezpieczne i skrajnie destrukcyjne, bo skierowane przeciwko rzeczywistemu dobru człowieka”. Zwrócił uwagę, że ład w edukacji może zostać przywrócony wyłącznie w oparciu o klasyczne wartości, odniesienia metafizyczne i teologiczne, a także kulturowe, z którymi dzisiaj podejmuje się programową walkę. Istotne jest określenie, kim jest człowiek, a nie „na jakiego  człowieka jest dzisiaj zapotrzebowanie”. Mec. Jerzy Kwaśniewski, prezes Instytutu Ordo Iuris, zwrócił uwagę, że poprzez żadne referendum ani w żadnej ratyfikowanej umowie Polska nie zrzekła się suwerenności w obszarze edukacji, ale kolejne rządy poprzez dziesiątki działań faktycznych, przyjmowanych międzynarodowych zaleceń standardów, szkoleń, finansowania pozwalały coraz bardziej ingerować w polski system oświaty i sprawiły, że polska nie jest suwerenna w obszarze edukacji. Mecenas mówił o zasadzie pomocniczości, podkreślając pierwszeństwo rodziców w wychowaniu dzieci i konieczność różnorodności placówek oświatowych, które mogą oni wybrać. W kontekście planowanego obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna zachęcał do nieposłuszeństwa obywatelskiego.

Podczas dyskusji głos zabrał m.in. Waldemar Jakubowski, przewodniczący Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, mówiąc, że wina za obecny stan polskiej szkoły spada na całą elitę nie tylko polityczną, ale i społeczną Polski. Mówił, że funkcjonujemy w chaosie poznawczym i organizacyjnym, żałując, że nigdy nie powstała prawdziwa strategia rozwoju edukacji. Skrytykował również projekt profilu absolwenta. Mówił o niszczeniu instytutów badawczych i Europejskim Obszarze Edukacyjnym.

Na koniec Agnieszka Pawlik-Regulska, prezes Stowarzyszenia „Nauczyciele dla Wolności” zaapelowała, aby szkoła przestała być areną walki politycznej różnych ugrupowań politycznych, twierdząc, że to, co może pomóc polskiej szkole wyjść z kryzysu, , to jej odpolitycznienie oraz zapewnienie stabilizacji i spokoju, a także rzeczywiste podniesienie autorytetu nauczyciela.

https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/transmisje.xsp?unid=F87894FFEF6F4BF7C1258BB6002C85EB#

Jednocześnie podczas Konferencji przeprowadzono tzw. Lokalne konsultacje Profilu absolwenta i absolwentki, by przedstawić MEN i Instytutowi Badań Edukacyjnych stanowisko w tej kwestii szerokiego gremium zgromadzonego w Sali Kolumnowej. Uczestnicy wypełnili identyczne formularze z tymi, jakie polecane są tu: https://pch24.pl/uwaga-na-profil-absolwenta-men-sprzeciw-wobec-lewicowego-formatowania-ucznia-jest-konieczny

Dyskutujemy  wszakże nie „o profilu” i jego założeniach proponowanym przez MEN, ale „z profilem” pojmowanym jako formatowanie młodego człowieka według ideologicznych założeń. Nie „profilowanie” ucznia, a prowadzenie go ścieżką kształcenia i indywidualnego rozwoju ku dojrzałości winno być zadaniem polskiej szkoły. 

dr Zbigniew Barciński:

mec. Jerzy Kwaśniewski

dr Artur Górecki

Agnieszka Marianowicz-Szczygieł

Hanna Dobrowolska:

Panel dyskusyjny: