Konferencja o zmianach w edukacji w Jaśle – Agata Rabsztyn
Krytyczne spojrzenie na nowe kierunki w polskiej szkole
10 maja 2025 roku w Jaśle odbyła się konferencja informacyjna poświęcona zmianom programowym w polskim systemie edukacji. Wydarzenie zgromadziło ekspertów, nauczycieli, rodziców i przedstawicieli organizacji społecznych, którzy wspólnie szukali odpowiedzi na pytanie: dokąd zmierza polska szkoła i jakie zagrożenia niesie ze sobą tzw. edukacja zdrowotna?
Konferencja była ważnym głosem sprzeciwu wobec ideologizacji edukacji, szczególnie w obszarze dotyczącym seksualności, wychowania i relacji międzyludzkich. Uczestnicy wydarzenia przedstawili konkretne analizy oraz propozycje działań, które mogą pomóc rodzicom i nauczycielom w ochronie dzieci przed niepożądanymi treściami w szkołach.
Wystąpienia prelegentów
Agata Rabsztyn (Stowarzyszenie Wolni Jasło, Nauczyciele dla Wolności) omówiła wpływ Europejskiego Obszaru Edukacyjnego na polski system oświaty. Zwróciła uwagę na narastającą presję instytucji unijnych, promujących rozwiązania obce polskiej tradycji wychowawczej i tożsamości kulturowej.
Dr Marzena Dobner, nauczycielka, prawnik i matka czwórki dzieci edukowanych domowo, przedstawiła temat edukacji włączającej oraz oceny funkcjonalnej, podkreślając ryzyko drastycznego obniżenia poziomu nauczania w polskich szkołach i marginalizacji szkół specjalnych.
Agnieszka Marianowicz-Szczygieł, psycholog i ekspert w dziedzinie tożsamości płciowej, wygłosiła poruszający referat pt. „Od szkoły, po uniwersytet – neomarksizm – nowa rewolucja. Meandry edukacji zdrowotnej”. Przedstawiła niepokojące trendy w treściach przekazywanych dzieciom i młodzieży pod hasłem „edukacji zdrowotnej”, które coraz częściej zawierają elementy ideologii gender, seksualizacji oraz relatywizmu moralnego.
Mec. Marek Puzio (Instytut Ordo Iuris) omówił ramy prawne współpracy szkoły, rodziców i samorządu, podkreślając konstytucyjne prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Zaznaczył również, że rodzice mają pełne prawo sprzeciwić się treściom wprowadzanym do szkół bez ich wiedzy i zgody.





