Wysłaliśmy opinię do MEN
Wysłaliśmy opinię do MEN na temat projektu rozporządzenia z dnia 5.02.2025, w którym została podana delegacja ustawowa edukacji zdrowotnej:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12394353/katalog/13110373#13110373
Nowy przedmiot wprowadzany do szkół ma na celu realizację zapisów Ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży. Jednak nasza analiza wykazuje, że jego założenia są sprzeczne z intencjami ustawodawcy. W treściach programowych brakuje elementów promujących wartości rodzinne, a zamiast tego pojawiają się treści o charakterze antyrodzinnym, antymałżeńskim i antyprokreacyjnym.
Dodatkowo, projekt zakłada likwidację Wychowania do Życia w Rodzinie (WDŻ) – jedynego przedmiotu, który dotychczas spełniał delegację ustawową w zakresie edukacji dotyczącej życia rodzinnego. WDŻ dostarczało młodzieży rzetelnej wiedzy na temat odpowiedzialności w relacjach, małżeństwa oraz rodzicielstwa, co wpisuje się w wartości określone w ustawie. Nowy przedmiot nie tylko nie realizuje tych celów, ale stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami i tradycyjnym modelem edukacji prorodzinnej.
Likwidacja WDŻ budzi poważne obawy zarówno wśród nauczycieli, rodziców, jak i ekspertów zajmujących się edukacją. Uważamy, że zamiast wprowadzać nieprzemyślane zmiany, powinno się wzmacniać edukację prorodzinną i dostarczać młodzieży rzetelnej wiedzy na temat relacji międzyludzkich i odpowiedzialności.
W naszym artykule przedstawiamy szczegółową analizę nowego przedmiotu oraz jego konsekwencje dla systemu edukacji. Pokazujemy również, dlaczego tak ważne jest zachowanie WDŻ jako elementu szkolnej podstawy programowej. Zachęcamy do zapoznania się z naszą opinią oraz do udziału w dyskusji na temat przyszłości edukacji prorodzinnej w Polsce.
Załączamy poniżej naszą opinię o nowym rozporządzeniu, które nie tylko nie realizuje delegacji ustawowej, ale jest z nią sprzeczne:
Masz pytania?
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z nami!